Column GrootSneek oktober 2017
Een rondje Facebook doet mij het volgende beseffen: normaal eten is niet meer van deze tijd. Van brood ga je dood, zuivel is vergif en van aardappelen word je dik. E-nummers zijn het werk van de duivelse overheid en moet je ook zo veel mogelijk mijden. Dit hoor ik geregeld terug in de spreekkamer. Als ik vraag waar deze kennis vandaan komt hoor ik vaak ‘dat zeggen ze’. Wie is ‘ze’?
“Ze” is de (social) media, je buurvrouw die iets gelezen heeft en je schoonzus die gratis voedingsadviezen geeft. Een (te) grote bron van info is momenteel Facebook; het biedt een podium voor zelfbenoemde voedingsdeskundigen die goed zijn in het zaaien van twijfel en angst en hierop hun adviezen baseren. Goed om te weten; voedingsdeskundige is een onbeschermde titel. Als jij jezelf deskundig vindt ten aanzien van gezond eten, mag ook jij je voedingsdeskundige noemen en zelfs mensen begeleiden.
Ik geloof in het effect van een eenvoudige gevarieerde voeding. Niettemin omdat het aanpassen van de voeding in theorie simpel lijkt, maar bijzonder moeilijk kan zijn in de praktijk om blijvend te hanteren. Het is al lastig genoeg om gewoonten te veranderen.
Heel eerlijk; ik denk ook niet de volledige waarheid in pacht te hebben, maar zie ik in de praktijk toch veel goede resultaten met gewone voeding. Twijfel zie ik echter zelden bij zelfbenoemde deskundigen. Ze hoeven zich beroepsmatig ook niet te baseren op wetenschappelijk bewijs, als diëtist ben ik hier wel toe verplicht (voor The Green Happiness geldt een ander protocol geloof ik). Een advies gebaseerd op wetenschappelijke gronden betekent simpelweg een advies wat voor de meeste mensen gezond is. De kunst is om te weten hoe wetenschappelijk onderzoek beoordeeld moet worden, wat bijna een vak apart is (en veel journalisten nog moeten leren). Een argument om tegen de bewijzen in te gaan is vrijwel altijd te vinden, al dan niet gebaseerd op een persoonlijke ervaring of gevoel. Goed voor misinterpretatie, verwarring en bangmakerij. De zelfbenoemde goeroe betreedt dan overtuigend het podium in de (social) media en blaast hoog van de toren. En ik? Ik zucht even en neem nog een hap brood.