Artikel 1. Definities
In de algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Diëtist: Een lid van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, in het bezit van een Nederlands diploma Voeding & Diëtetiek en ingeschreven in het Kwaliteitsregister voor Paramedici.
Cliënt: Degene aan wie door de diëtist advies verleend wordt dan wel diens wettelijke vertegenwoordiger(s).
Arts: De huisarts, tandarts of specialist door wie de Cliënt naar de Diëtist is verwezen
Praktijkadres: De locatie waarop de praktijk van de Diëtist wordt uitgeoefend: Van Giffenstraat 6, te Sneek.
De hierboven gedefinieerde begrippen worden hierna respectievelijk genoemd: Diëtist, Cliënt, Arts, Praktijkadres.
Artikel 2. Algemeen
De Diëtist geeft voedings- en dieetadvies aan de Cliënt op het als zodanig opgegeven Praktijkadres.
Artikel 3. Basis
In principe adviseert de Diëtist de Cliënt op basis van een formele verwijzing door de Arts, tenzij de Cliënt verzekerd is bij een zorgverzekeraar waarbij de Directe Toegankelijkheid van toepassing is. De Diëtist houdt de Arts op de hoogte op basis van relevantie en met toestemming van de Cliënt.
Artikel 4. Verhindering
Indien de Cliënt verhinderd is op de afgesproken datum en tijdstip op het Praktijkadres aanwezig te zijn, dient hij de Diëtist hiervan op de hoogte te stellen. Indien de Cliënt binnen 24 uur voor genoemd tijdstip geen bericht van verhindering aan de Diëtist doorgeeft is de Diëtist gerechtigd om het honorarium voor de desbetreffende afspraak aan de Cliënt in rekening te brengen. Het annuleren van de afspraak door de Cliënt dient persoonlijk of via telefoon of e-mail te worden gedaan. Afspraken kunnen niet per Whatsapp worden geannuleerd. De Cliënt kan ten allen tijde afzeggen, ook in het weekend.
Artikel 5. Tariefstelling
De behandeltijd die de Diëtist in rekening brengt, bestaat uit twee componenten: De directe tijd: de tijd waarbij de Cliënt bij de diëtist aanwezig is De indirecte tijd: de tijd die de Diëtist besteedt aan o.a. het berekenen en samenstellen van een persoonlijk advies, het rapporteren naar de verwijzer en de administratieve verwerking van gegevens. Hierbij is de Cliënt doorgaans niet aanwezig.
Gecontracteerde zorg
In het basispakket van de zorgverzekering is 3 uur dieetadvisering per kalenderjaar opgenomen. Een aantal zorgverzekeraars biedt meer uren in een aanvullend pakket (de Cliënt dient dit zelf op te zoeken in de polisvoorwaarden van de verzekering). Voor iedere verzekerde vanaf 18 jaar geldt het verplichte eigen risico van €385,00 per jaar.
Niet-gecontracteerde zorg
Indien de Cliënt geen verwijzing heeft van een arts of specialist, of om een andere reden besluit zelf de consulten te betalen, gelden de volgende tarieven: Intakeconsult: €75,00 (60 minuten), Vervolgconsult: €37,50 (30-40 minuten), kort weegconsult €18,75 (15-20 minuten). Verdere aanvullingen zijn vastgesteld op de tarievenlijst van Diëtistenpraktijk Davida van der Schuit op www.dietistvanderschuit.nl. – tel. 06-17992002 – info@dietistvanderschuit.nl.
Artikel 6. Betaling en declaraties
De in artikel 5 genoemde tarieven zal de Diëtist maandelijks via VECOZO declareren bij de zorgverzekeraar. Indien de behandeling binnen het verplichte eigen risico valt, ontvangt de Cliënt op termijn een rekening van de zorgverzekeraar. Indien de Cliënt zelf de behandelingen betaalt, stuurt de Diëtist een factuur. De Cliënt dient het totaalbedrag op de factuur binnen 14 dagen over te maken op IBAN NL42RABO0158568788, o.v.v. factuurnummer, t.n.v. Diëtistenpraktijk Davida van der Schuit. Bij het uitblijven van betaling binnen de gestelde datum is de Diëtist gerechtigd om vanaf de dag daarop volgende wettelijke rente over het verschuldigde in rekening te brengen, zomede alle kosten verband houdende met de inning van de desbetreffende vordering als kosten ter incasso door een incassobureau en gerechtelijke kosten. In het algemeen zal eerst een herinnering gestuurd worden. Bij een 2e betalingsherinnering zal de vordering worden verhoogd met € 5,00 administratiekosten, bij een 3e betalingsherinnering met € 10,00 administratiekosten.
Artikel 7. Verschuldigdheid
Voor de bepaling van de hetgeen door de Cliënt aan de Diëtist verschuldigd is zijn de boeken en de administratie van de Diëtist bepalend, zulks behoudens tegenbewijs.
Artikel 8. Aansprakelijkheid
Het advies van de Diëtist is naar zijn aard resultaatgericht zonder dat resultaat te garanderen. De Diëtist sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voortvloeiend uit of verband houdende met de opvolging door de Cliënt van door de Diëtist verstrekte adviezen, tenzij sprake is van opzet of grove schuld aan de kant van de Diëtist.
Artikel 9. Beëindiging
De Cliënt mag te allen tijde de begeleiding beëindigen, minimaal 24 uur voor het geplande consult ter afzegging, of tijdens het consult. De Diëtist kan de begeleiding beëindigen indien de advisering naar verwachting van de Diëtist niet tot de gewenste resultaten leidt. De Diëtist stelt de Cliënt hiervan tijdig op de hoogte wanneer de Diëtist een dergelijke situatie ziet aankomen.
Artikel 10. Privacy
Uw privacy wordt gerespecteerd. De diëtist is gebonden aan het medisch beroepsgeheim en de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP). De diëtist houdt registratie bij en de documenten worden minimaal 5 jaar bewaard.
Artikel 11. Klachten
In geval van een geschil tussen de Cliënt en de Diëtist ter zake van verleend advies en/of de gevolgen daarvan, is de Cliënt gerechtigd dit te uiten. De Cliënt kan het volgende doen: Maak de klacht bespreekbaar met de Diëtist. Gezamenlijk kan dan gezocht worden naar een bevredigende oplossing voor de klacht. Beoordeling door de Klachtencommissie Paramedici 1e lijn. De Cliënt kan schriftelijk een klacht indienen bij de landelijke Klachten Commissie Paramedici 1e lijn van het Nederlands Paramedisch Instituut, Postbus 1161, 3800 BD Amersfoort. De klachtencommissie behandelt geen klachten of eisen over aansprakelijkheid. De klachtencommissie is onpartijdig.
Artikel 12. Wijzigingen
Via www.dietistvanderschuit.nl worden eventuele wijzigingen betreffende de algemene voorwaarden bekend gemaakt.